Jag har varit en dålig ESC-fanatiker. Shame on me. Inte sett ett enda Inför-program, och då började de ändå för tre veckor sedan. Men idag gör jag bättring. Alla tre sända avsnitt har plöjts, koll på bidragen skaffats, och Björken skall som vanligt hatas på.
Upplägget är detsamma i Inför… som förr (här kan du se dem om du inte redan visste), en panel ledd av Björken gör en genomgång efter startordning av alla bidrag. Men med den stora ändringen att den inte längre består av folk från olika nordiska länder utan bara svenskar och den gamla finska medlemmen Thomas Lundin som ju i alla fall är trevlig. Resten av folket är Babben Larsson, Shirley Clamp, Lena Ph och Thomas Järvheden.
Naturligtvis är det mycket tråkigare utan nordiska panelen, även om jag alltid hatat de flesta. Framför allt för att det känns omotiverat att ha så jävla många medlemmar utan specifik anledning. Tre plus Björken hade dugit gott. Dessutom bråkar de mycket mindre än förr, bara tredje delen fick igång lite aggressivitet, mycket trist. Men nu är det som det är, och en sak blev bra så jag spiller det med en gång: Babben Larsson! Dumpa whoever you’re wit och marry me!
Fatta att vi tycker så gott som exakt lika, och nästan lika motiverat (bara det där med Tjeckien alltså)! När resten av panelen går emot mig håller du med. När de hatar på Belgien är det bara du och finnen som har vett. Överlag mest du och finnen. Och att du varit i Andorra det lilla fjuttlandet tre ggr, vilken bonus! Ja, det var bara det. Marry. Nu snackar vi låtarna istället, vilka är feta, vilka är provocerande illa och vilka är roliga?
FETA:
Slovenien hade en hyfsad en, lite untz, lite små metalinfluenser. Typisk sån där låt som hamnar i skymundan av bättre låtar av samma slag men ändå är bra nog för att tankas och spelas på fest.
Bosnien-Hercegovina är årets L’amour à la française! Bisarr scenshow, fartig låt och jävligt oschlager. Jag tror inte att de kommer slå lika brett bland till och med indiefascister som Fransoserna gjorde, men det är faktiskt gjort i samma skola. Helt klart i min topp 5 än så länge.
Armenien har en trevlig låt vid namn Qele Qele, klassisk östskolad toppskickslåt med trummor och det där typiska beatet som fått mig att älska Ukraina, Turkiet och F.Y.R. Mac med flera förr. Att den verkar ha lite halvradikalt budskap för sin del av världen gör det inte heller sämre.
En fin återkomst av Rysslands Dima Bilan gör mig oerhört glad, även om låten i sig inte alls är lika superfet som Never let you go från 2006, och han är inte ens lika snygg längre. Dessutom saknas helt scenshow där den förra var fantastiskt fin och galen. Men en tokbra falsett och ändå rätt bra låt duger som motivering till Fet-kategorin. Eller bara en sån sak som att de hävdade att det var proddat av Timbaland, vilket ju verkar helt sjukt. Kommer väl hamna i nedre toppskiktet tror jag.
Sverige. Alltså. Jag vet att jag hatat på Perellis vinst, men det var ju mest för att det var så uppenbart riggat att hon skulle vinna. Och Björken som Satan själv etc. Men det är en bra låt. Basen i mellanspelet efter refrängen får mig att le varje gång. Äntligen ett år jag faktiskt kan heja på Sverige på riktigt. Även om det säkert inte kommer vara min absoluta favorit.
Ukraina levererar a.l.l.t.i.d. Så ock Ani Lorak detta år. Det är tillbaka till the sane world efter förra årets hysteriska Verka, men tyvärr inte Ruslana- eller Tina Karol-nivå heller. Dock små riff i bakgrund, och liiite blippblopp!
Tjeckien. Seriously. Det här kan visserligen tas ner i live-version, men så söt! Alltså vi snackar Tjeckien, de har aldrig varit i närheten av bra förr. Det kommer knappast slå i ESC, men jag kommer lyssna på den i sommar trots den sjukt fåniga texten eller halvdana rösten. Det handlar ju inte om en låt man måste sjunga med divaröst. Här kom det enda man fick se i upprördhetsväg också, då Shirley Clamp verkade riktigt ilsk på att Babben försvarade den (och då gav hon bara en etta så här skilde sig även vår smak).
ROLIGT:
Det slog mig att det inte provocerar mig när nåt är dåligt, hittills. Det är mycket mycket trist så färgen flagnar i år men förr har det ju varit mest när kassa låtar kommit långt som provocerat mig, så det är väl inte läge än. Således går vi direkt på de roliga:
Irland såklart. Alltså det är ju inte ens riktig kalkon, trots att det är en kalkon med. För själva låten är mest menlös men inte direkt dålig. Dessutom är det sjuuukt roligt att fågeln sjunger We’re sorry for Riverdance, samt refrängens upprepade Irelande douze points. Jag trodde det bara var i Sverige som man hade en sån fascination för de franska poängdroppen, men tydligen är det större än så. Men av mig skulle den bara få deux points av sympati, roligt är roligt men inte en vinnarlåt. Stor snopp på Björken dock för den vidriga kommentaren att Shirley var modig som vågade sätta lågt betyg på Irland, när det i själva verket är tvärtom, det modiga är ju att ge en spexare högt betyg, särskilt när ingen annan tar det på allvar. Det här är ju mer Lordi än regelrätt tokpajas liksom.
Ok, Estlands Kreisiraadio är i viss mån provocerande. Nån jävla komikertrio som rymt från Estlands buskisscen och juckar (!) mot pianot, har vift med tysk (!) flagga, och har tutti frutti-style dansöser. Knulla ett piano! Jag typ dör, vill man ju skriva. Dessutom står de och sjunger fult, tråkigt, väldigt lite, och falskt i vanliga kläder (!). Ingen har vanliga kläder i Eurovision, inte ens pajasbidragen. Ni kan väl i alla fall vara pirater som grannlandet?
Pirater ja. Lettland har ju släpat in en av killarna från förra årets kalkonoperett med lustiga hattar och klätt honom och duettpartnern i piratkostym. Sen sjunger de pirattext författat och komponerat av bl.a. en svensk, som Shirley Clamp står i studion och erkänner att hon känner, innan hon dräper låten med en nolla. Alltså det måste ses det där, jag lovar dig. Man gapar och skäms.
Finland måste skärpa sig. Visserligen är detta en annan modell hårdrock än båda de senaste åren, en väldigt klassisk sådan med Manowar-estetik, men inte alls bra nog att vinna med. Inte så bra alls egentligen. Men videon var rolig och de heter Armerad betong (fast på finska). Juha, du sa ju att det var mer seriös metal – det var det junte! Popkille, bliv vid din popfrisyr.
Litauen. Tredje balten gillt! Herregud var sysslar de med där? Bring me Sandra Oxenryd för fan, eller till och med Vocal Group Cosmos, där snackade vi! Istället får vi en opera-Meatloaf utan kroppshyddan eller en Michael Bolton utan ton (sjunga rent i alla fall väl? kan man väl?). Vansinnigt dålig låt och den första egentliga kalkonen som blivit kalkon för att låten är så erbarmligt kass. Håll dig för skratt om du kan.
OTHERWISE INTRESSANT:
Såklart är det ju inte bara skoj eller fett som finns. Jag vill även påpeka att Belgien spelar högt och skickar nåt konstigt och opassande, men lite coolt. Att Norge definitivt slipper sistaplatsen i år även om låten inte var vad jag själv gillar. Att Rumäniens bidrag lät lite som musiken till Little Big Adventure som ju är apfet. Att hon som tävlar för Grekland har svårt svårt Britneykomplex och en fullkomligt töntig och värdo text. Att Island kör i exakt samma stil som Sverige. Att Turkiet sabbar sin ändå bra svit från senaste åren med en vansinnigt trist låt (men snygg sångare, Shirley sa snygg som ett balsamerat lik (eller hur! grymt roligt sagt)). Dessutom: att Nederländerna kör djärvt på att sno hela mellanöst/östskolan jag nämnde ovan rakt av, trots att de är muslimhatarlandet i mina ögon efter det där mordet etc (LSM, tell me! hur är det med Eurovision i det där landet? är det stort? har jag fel med tron att de hatar på mellanöstern?)
Så långt alltså ingen given personlig etta för mig, eller för vad jag förutspår. Kommer det nåt fetare i sista avsnittet? Annars röstar jag på Babben.
– – –
Än en gång måste det också påpekas att det är not ok att Israel är med. Att man inte kan hålla på och kräva schyssta landet-poäng som krav för deltagande är förvisso sant, men det heter Eurovision Song Contest och att ett så uppenbart icke-europeiskt land är med kan ju bara bero på Europas starka band och kolonialmakt2.0-skuld till byggandet av vansinnesprojektet som idag blivit det omöjliga, jag säger omöjliga, problemet.
4 Responses to ESC. Tar mitt ansvar.